Το TikTok Κύμα
Εάν δεν ζείτε σε κάποια σπηλιά τα τελευταία χρόνια, θα έχετε σίγουρα ακούσει για το TikTok, μία νέα πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης. Ρίξτε μία ματιά στο άρθρο που ακολουθεί για να πάρετε μία ιδέα σχετικά με αυτή την πρόσφατη φρενίτιδα.
Tο TikTok είναι ένα νεοδημιούργητο, video-sharing κοινωνικό δίκτυο, που λανσαρίστηκε το 2017, αλλά ουσιαστικά ήρθε στην επιφάνεια τον Αύγουστο του 2018, ενώ εκτοξεύτηκε κατά τη διάρκεια της καραντίνας του COVID-19. Αυτή η ανερχόμενη πλατφόρμα επιτρέπει στον χρήστη να δημιουργεί, να προσαρμόζει και να ανεβάζει βίντεο, των οποίων η διάρκεια κυμαίνεται από 3 έως 60 δευτερόλεπτα. Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πολλοί λένε πως το TikTok είναι μία χαριτωμένη, μικρής διάρκειας έκδοση του YouTube.
Μέχρι στιγμής στο TikTok ο χρήστης είναι ο βασιλιάς, ενώ εάν δεν επιθυμείτε, μπορείτε να παρακολουθήσετε TikToks χωρίς να δημιουργήσετε λογαριασμό. Από τη στιγμή που θα φτιάξετε ένα προφίλ, μπορείτε να “αντιδράτε” σε κάποιο βίντεο ή να κάνετε κάποιο “ντουέτο” με κάποιο άλλο, ενώ τα μηνύματα και ο σχολιασμός είναι επίσης διαθέσιμα για τον χρήστη. Ένα οικείο feature του TikTok είναι το For You, που είναι το αντίστοιχο του Instagram Explore και, βασισμένος στις προτιμήσεις σας, ο αλγόριθμος του TikTok αναδεικνύει βίντεο που είναι πιθανό να είναι του γούστου σας. Όπως αναφέρουν και στο σλόγκαν τους, το περιεχόμενο αποτελείται από “Real People. Real Videos”, δηλαδή από αληθινούς ανθρώπους κι αληθινά βίντεο. Στις μέρες μας δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει το πόσο δημοφιλές είναι αυτό το νέο μέσο, όπως επίσης και το γεγονός πως πλέον είναι παγκόσμιο, μιας κι από τον Αύγουστο του 2020 το TikTok – συμπεριλαμβανομένης και της κινέζικης έκδοσης του που λέγεται Douyin – έχει πια 1 δισεκατομμύριο χρήστες. Όχι κι άσχημα για μία εφαρμογή τεσσάρων ετών, σωστά;
@justmaiko this is officially my favorite trend😳😂 @javierr @itsjonathansworld
♬ Hips Don't Lie - soymiguelgon
Εάν ψάχναμε να περιγράψουμε το TikTok με μία μόνο λέξη, τότε σίγουρα θα έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε το “Challenge”. Είναι το πιο δημοφιλές trend της εφαρμογής, κι ένα εργαλείο που θα μπορούσε να κάνει τον οποιοδήποτε δημοφιλή για λίγες μέρες τουλάχιστον, ενώ πολυαριθμα challenges δημιουργούνται συνεχώς από celebrities αλλά και από τον κοινό θνητό, δηλαδή τους απλούς χρήστες. Challenges χορογραφίας, με τα τραγούδια “Blinding Lights” και “Savage” να κυριαρχούν στην τάση αυτή, είναι εκείνα τα TikTok που δημιουργούνται και διαμοιράζονται πιο συχνά. Το Flip The Switch challenge ήταν επίσης πολύ δημοφιλές, ειδικά όταν κάποιοι χρήστες επέλεγαν να φορέσουν κάποια ακραία ρούχα με σκοπό να πειράξουν τον σύντροφό τους. Επίσης, υπήρχε (κι ακόμη υπάρχει) το Plank Challenge, μιας και κατά τη διάρκεια της καραντίνας πολλοί βρήκαν την ευκαιρία να ξεκινήσουν κάποιο είδος γυμναστικής, και λίγος ανταγωνισμός πάντα βοηθάει. Εσείς, κάνατε κάποιο TikTok challenge;
Προφίλ Χρηστών
Περισσότερο σαν το Instagram και λιγότερο σαν το Facebook, πολλοί διάσημοι έχουν τα δικά τους προφίλ, τα οποία είναι όπως αναμένεται πιστοποιημένα και με εκατομμύρια followers, όπως ο Will Smith, η Jennifer Lopez, ο Jimmy Fallon και πολλοί ακόμη. Αθλητικές ομάδες έχουν επίσης τα δικά τους προφίλ, προβάλλοντας φάσεις αγώνων, στιγμιότυπα από τα παρασκήνια και τις προπονήσεις, αλλά και των νέων εμφανίσεών τους. To Amazon χρησιμοποιεί αποσπάσματα από τις σειρές του για να δώσει μία γεύση, που λειτουργούν ταυτόχρονα ως μία “θετική” υπενθύμιση για τους φαν αλλά και ως teaser για εκείνους που ψάχνουν την επόμενη σειρά την οποία θα παρακολουθήσουν μανιωδώς. Τέλος, τα brand δεν έχασαν ευκαιρία, και δημιούργησαν TikToks με σκοπό να τραβήξουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών και να προωθήσουν τα δικά τους μοναδικά χαρακτηριστικά, όπως η Dior, τα Vans, τα Mac Cosmetics και η Fortnite.
Επαγγελματίες και το επάγγελμά τους
Υπήρχαν πολλοί χρήστες που αποφάσισαν να χρησιμοποιήσουν τη νέα αυτή εφαρμογή με σκοπό να προωθήσουν την δική τους ειδικότητα και τις εξειδικευμένες τους γνώσεις. Γιατροί έδιναν συμβουλές υγείας και κατέρριπταν μύθους σχετικά με το σώμα μας, χρησιμοποιώντας συχνά τη χορογραφία από κάποιο γνωστό challenge. Yoga instructors εξηγούσαν πώς μπορούμε να κάνουμε handstands & armstands, αναλύοντας κάθε βήμα και πιθανά λάθη που μπορεί να γίνουν στην πορεία, προσπαθώντας να πετύχουμε αυτές τις στάσεις. Κτηνίατροι πρότειναν διατροφικές συνήθειες για τα αγαπημένα μας κατοικίδια, ενώ παρουσίαζαν χαριτωμένα στιγμιότυπα από την διαδικασία της εξέτασης για να μας καθησυχάσουν. Ζωολογικοί κήποι και ενυδρεία εμπλούτισαν τους λογαριασμούς τους με fun facts σχετικά με τα εξωτικά τους ζώα και δημιούργησαν TikToks με “περίεργα” είδη, τα οποία ανακαλύπτονται και καταγράφονται κάθε μέρα.
@netflix they grow up so fast pt.2 @nutritionbypaige ##strangerthings ##morph ##netflix
♬ Stranger Things - Kyle Dixon & Michael Stein
Όλο και περισσότεροι αναφέρονται στο πόσο έχει αλλάξει αυτή η νέα εφαρμογή το τοπίο της μουσικής βιομηχανίας, καθορίζοντας πολλές φορές τις τάσεις. Νέα κομμάτια χρησιμοποιούνται ως background σε challenges και μέσα σε λίγες ώρες γίνονται δημοφιλή, ενώ κάποια παλαιότερα αποκτούν μία δεύτερη ζωή όπως το “Obsessed” της Mariah Carey, που αναγεννήθηκε χάρη σε μία χορογραφία ή σαν το “This is America” του Childish Gambino, λόγω των αναμεταδοσεων μέσω TikTok των διαδηλώσεων, που ακολούθησαν την δολοφονία του George Floyd και άλλων. Στο Spotify, οι πιο πολλές playlist που σχετίζονται με το TikTok έχουν περισσότερους από δεκάδες χιλιάδες ακολούθους και το TikTok τείνει να αντικαταστήσει το ραδιόφωνο στην εύρεση νέων τραγουδιών. Ρόλο που είχαν ήδη περιορίσει οι υπηρεσίες streaming κι άλλες εφαρμογές, με το κοινό να εξυμνεί την διαφορετικότητα και το γεγονός πως το TikTok σου σερβίρει τραγούδια έξω από το comfort zone μας, που συνήθως συμπεριλαμβάνουν extreme στίχους και πομπώδες beat. Εάν χαζεύετε TikToks, ανοίξτε το ραδιόφωνο και προσπαθήστε να θυμηθείτε πόσα τραγούδια ακούσατε για πρώτη φορά στο TikTok. Αυτά τα κομμάτια μπορεί να είναι απλά πυροτεχνήματα και να μην ακουσουμε ποτέ ξανά αυτούς τους καλλιτέχνες, αλλά αποκτούν το δικό τους μερίδιο δημοσιότητας μέσα από το TikTok. Αυτή τη φορά το user-generated content είναι μία playlist.
TikTok Influencers
Το TikTok αναφέρεται συχνά ως μία μηχανή δημοσιότητας, κι όπως οι YouTubers, έτσι ανατέλλουν και TikTokers. Ένα ακόμη είδος social media influencer δημιουργήθηκε, όπως επίσης κολλεκτίβες που δημιουργούν περιεχόμενο, σαν το Hype House (όπου παράγονται περισσότερα από 100 TikToks τη μέρα!), ακολουθώντας την τάση των YouTube mansion. Επίσης, έχουν στηθεί ολόκληρα agencies με μοναδικό σκοπό να διαχειριστούν τις καριέρες και τα συμβόλαια των TikToker. Και πάλι, ακριβώς όπως με το YouTube.
Στοχεύοντας την Generation Z
Εάν θέλετε να μάθετε πώς μπορείτε να φτιάξετε ένα TikTok, θα απευθυνθείτε στο παιδί σας, στον ανιψιό ή ανιψιά σας, με άλλα λόγια σε νέους και νέες. Η νέα αυτή εφαρμογή θεωρείται αποκλειστικός χώρος της “Generation Z”, και συχνά αναφέρεται ως ο κορυφαίος προορισμός για εκείνους που θέλουν να την προσεγγίσουν. Σύμφωνα με κάποιες στατιστικές, το 60% των χρηστών του TikTok έχουν γεννηθεί μετά το 1996, που σημαίνει ότι σε λίγα χρόνια θα είναι η γενιά που θα παίρνει τις αγοραστικές αποφάσεις. Πολλοί μπορεί να βλέπουν το νεαρό της ηλικίας των χρηστών ως μειονέκτημα για το δικό τους brand, για άλλους όμως αποτελεί μοναδική ευκαιρία, σε συνδυασμό με ένα άλλο γεγονός: το TikTok δηλώνει πως το 40% των χρηστών του δεν χρησιμοποιούν το Facebook.
@nba Jalaiah (@jalaiahharmon ), creator of Renegade, performs at the NBA All-Star Game!
♬ Lottery - K CAMP
Πέρα από τη γενική προσπάθεια να πάρει μερίδιο από τους ανταγωνιστές της, η εφαρμογή απευθύνεται αυτή τη φορά στους διαφημιστές, καλώντας τους να γυρίσουν την πλάτη σε παραδοσιακές στρατηγικές μάρκετινγκ και να ενσωματώσουν τα TikToks στα επικοινωνιακά τους πλάνα. Όπως έχει αναφερθεί παραπάνω, πολλοί επαγγελματίες άδραξαν την ευκαιρία αυτού του νέου μέσου και πολλές επιχειρήσεις άρχισαν να προσαρμόζουν το TikTok στις δικές τους ανάγκες και να φέρνουν ένα ακόμη εργαλείο στο marketing mix τους. Έχουμε ξαναναφέρει ότι το σλόγκαν τους είναι “Real People. Real Videos”, ενώ είναι οι ίδιοι που επίσης λένε στους marketers “Don’t make ads, make TikToks”, δηλαδή μην κάνετε διαφημίσεις αλλά TikToks. Επιπλέον, η εφαρμογή αφιερώνει μία σελίδα στον ιστότοπό της για να προβάλλει διάφορα case studies, αναδεικνύοντας best practises στα οποία τα brand ξεκίνησαν branded hashtag challenges για να δημιουργηθεί user generated content ή στα οποία χρησιμοποιούνται άλλες λύσεις από αυτές που προσφέρει, όπως το Top View και τα In-Feed Ads. Τα KFC χρησιμοποίησαν στην Γερμανία έναν συνδυασμό από τα TikTok εργαλεία για να αυξήσουν την αναγνωρισιμότητά τους, η Vodafone χρησιμοποίησε στην Ιρλανδία το Top View για να ενημερώσει το κοινό της σχετικά με το Level Up πρόγραμμα και το NFL στις ΗΠΑ υπέγραψε συμβόλαιο με το TikTok για να αντιμετωπίσουν από κοινού το πτωτικό ενδιαφέρον που έδειχναν οι θεατές νεαρής ηλικίας.
Η κοινωνική πλευρά του TikTok και η πολιτική
Εξετάζοντας την κοινωνική πλευρά της εφαρμογής, υπάρχουν πολλές έρευνες που υπογραμμίζουν την θετική επιρροή που είχε το TikTok στην ψυχική υγεία των χρηστών κατά τη διάρκεια των περιόδων καραντίνας, αναφέροντας ότι η δημιουργία περιεχομένου όπως και η αλληλεπίδραση με άλλα video ήταν ωφέλιμες δραστηριότητες για τους χρήστες. Επίσης, το TikTok έγινε η απόλυτη πλατφόρμα ενημέρωσης σχετικά με τις διαδηλώσεις του κινήματος Black Lives Matter, αφότου όμως είχε ήδη κατηγορηθεί για το γεγονός πως το hashtag #blacklivesmatter περιέργως δεν ανταποκρινόταν στο πόσο δημοφιλές ήταν.
Ωστόσο, το TikTok αντιμετωπίζει προβλήματα που δημιουργούνται λόγω πολιτικών και οικονομικών συμφερόντων, από τη στιγμή που πέρασε τα σύνορα της χώρας του και απέκτησε φανς σε άλλες περιοχές. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Donald Trump υπέγραψε πριν από μερικές εβδομάδες ένα εκτελεστικό διάταγμα, δίνοντας περιθώριο 90 ημερών στην ByteDance για να αγοραστεί το TikTok από μία Αμερικανική εταιρία (όπως η Microsoft ή η Oracle), αλλιώς η εφαρμογή θα έπαυε να είναι διαθέσιμη στη χώρα. Ο νόμος αυτός βασίστηκε στις ανησυχίες των Αμερικάνων σχετικά με τα προσωπικά τους δεδομένα, καθώς σύμφωνα με αξιωματούχους της χώρας, το TikTok θα τα διοχέτευε στην κινεζική κυβέρνηση, γεγονός που θα είναι κακός οιωνός και για άλλες εφαρμογές. Η Ινδία, επίσης, απαγόρευσε διάφορες κινεζικές εφαρμογές, συμπεριλαμβανομένου του TikTok, μετά την ένταση που δημιουργήθηκε στα κοινά τους σύνορα πριν από λίγους μήνες.
Και τώρα που διαβάσατε το άρθρο, ρίξτε μία ματιά γύρω σας, μπορεί να παρατηρήσετε μία ομάδα εφήβων να φτιάχνουν το επόμενο TikTok video τους!
Υ.Γ.: και μην ξεχάσετε να ακολουθήσετε το κανάλι του Astralón στο TikTok!
@astralon ##astralón ##tiktok ##followme ##billboard ##athens ##greece
♬ I Follow Rivers - The Magician Remix - Lykke Li