Pet Power: Όταν Τα Ζώα Κυριαρχούν Στο Marketing
Τα (κατοικίδια) ζώα έχουν ιστορικά χρησιμοποιηθεί ευρέως στη διαφήμιση και τα social media, δημιουργώντας συναισθηματική σύνδεση με τους καταναλωτές, ενθαρρύνοντάς τους να αλληλεπιδράσουν με την εκάστοτε μάρκα και να την θεωρήσουν πιο φιλική. Από την ελληνική αγορά μέχρι τις μεγαλύτερες παγκόσμιες καμπάνιες, τα ζώα κερδίζουν τις καρδιές του κοινού, αυξάνοντας την αναγνωρισιμότητα και την αλληλεπίδραση με τα brands.
Tα ζώα προσελκύουν φυσικά την προσοχή, δημιουργώντας συναισθηματικές συνδέσεις. Στη διαφήμιση, οι σκύλοι, οι γάτες, ακόμα και πιο ασυνήθιστα ζώα, όπως παπαγάλοι ή χάμστερ, χρησιμοποιούνται για να μεταδώσουν μηνύματα χαράς, αφοσίωσης και οικογενειακής ζεστασιάς.
Τα παραδείγματα παγκόσμιων καμπανιών είναι δεκάδες, άλλοτε πιο επιτυχημένα και άλλοτε όχι τόσο.
- Η πρόσφατη διαφημιστική καμπάνια της Tullamore Dew, με την κατάλευκη Isobel να αγνοείται και να την ψάχνει όλη η περιοχή της Tullamore, δείχνοντας ότι σε κάθε δύσκολη στιγμή, οι κάτοικοι αλληλοστηρίζονται.
- Η παλαιότερη ενέργεια της ΙΚΕΑ στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου με την παρουσία γατών στη διαφήμιση “Happy Inside,” η ΙΚΕΑ συνέδεσε τα προϊόντα της με το αίσθημα άνεσης και οικειότητας.
- Συχνές διαφημίσεις της GoPro με σκύλους, καθώς η εταιρεία προβάλλει συχνά περιπέτειες με κατοικίδια, ενισχύοντας τη δυναμική των προϊόντων της.
- Διαφημίσεις απορρυπαντικών ρούχων με πρωταγωνιστές τετράποδα, αποδεικνύουν την άνεση και την απαλότητα, που έως τώρα συνέβαινε συχνότερα από ανθρώπους.
Ακόμη, ο Maddox (2021) μίλησε για το φαινόμενο της «οικονομίας της γλυκύτητας» για να αναγνωρίσει την αισθητική αυτή που συχνά παρατηρείται στις εικόνες. Παράλληλα, όταν μια ανάρτηση στο Instagram είναι γραμμένη στον τόνο ενός κατοικίδιου ζώου, σαν να διηγείται το ίδιο την εμπειρία του, η αφήγηση μπορεί να προκαλέσει το κοινό να δώσει μεγαλύτερη προσοχή στην ιστορία (Westin, 2005).
Influencer Paws
Τα social media έχουν εξελιχθεί σε πλατφόρμες, όπου τα κατοικίδια ζώα δεν είναι απλά μέρος της αφήγησης – είναι συχνά οι ίδιοι influencers. Γάτες με εκατομμύρια followers, όπως η Grumpy Cat, ή σκύλοι, όπως ο Doug the Pug, προωθούν προϊόντα με πρωταγωνιστική παρουσία.
Πού έγκειται η δυναμική των ζώων στο marketing;
- Συναισθηματική Σύνδεση: τα κατοικίδια ζώα συχνά συνδέονται με συναισθηματικές ή αισθητικές κρίσεις, όπως η γλυκύτητα (Harper, 2016).
- Αυθεντικότητα: Η παρουσία ζώων στις διαφημίσεις και τα post προσδίδει αίσθηση αμεσότητας και αλήθειας στο brand.
- Αύξηση Engagement: Φωτογραφίες και βίντεο με ζώα τείνουν να είναι περισσότερο “shareable,” φέρνοντας μεγαλύτερη ορατότητα στις εταιρείες.
Η χρήση κατοικιδίων στις διαφημίσεις, τα social media και τα websites αποτελεί μία στρατηγική και αποτελεσματική τεχνική, που αξιοποιεί τη δύναμη της συναισθηματικής σύνδεσης για να αυξήσει την εμπιστοσύνη και την αφοσίωση στο εκάστοτε brand. Ακόμη και… βαρετά προϊόντα ή υπηρεσίες προσθέτουν στο UI και τις ιστοσελίδες τους ένα γατάκι ή χνουδωτό σκύλο, και τα clicks αυξάνονται θεαματικά προς τα πάνω. Είτε πρόκειται για ένα viral βίντεο σε παγκόσμιο επίπεδο είτε για μια καμπάνια στην Ελλάδα, τα ζώα συνεχίζουν να κλέβουν όλο και πιο δυναμικά τις εντυπώσεις και το ενδιαφέρον του κοινού – και γιατί όχι άλλωστε, αρκεί να μην ξεπερνιούνται τα όρια και τα αγαπημένα μας κατοικίδια αξιοποιούνται καταχρηστικά.
* Στο main visual μας εικονίζονται από αριστερά ο Μπάλεκ, ο Νώντας, ο Λίαμ, η Εύα και η Ματίλντα, όλα αγαπημένα κατοικίδια της ομάδας του astralón.