Οι ειδοποιήσεις που φτάνουν στην οθόνη μας είναι αμέτρητες, και δεν υπολογίζουμε καν εκείνες που έχουμε επιλέξει να είναι σε σίγαση. Με τόσο θόρυβο γύρω μας, πώς διατηρούμε την προσοχή των καταναλωτών;

Πριν από μερικές μέρες, ένας φίλος μας ανέφερε πως δεν μπορούσε να παρακολουθήσει ένα ολόκληρο επεισόδιο από τηλεοπτική σειρά, του οποίου η διάρκεια ξεπερνούσε τα 20 λεπτά, καθώς κοίταζε συνεχώς την οθόνη του κινητού του και έμπαινε στις εφαρμογές του. Ταυτόχρονα σημείωσε πως ενώ περνούσε αρκετό χρόνο σκρολάροντας τα feed των social media του, θυμόταν ελάχιστα από τα post που είχαν περάσει από τα μάτια του. Τι σημαίνει αυτό για την προσοχή που χρειάζονται οι διαφημίσεις μας;

Υπερβολικός Φόρτος Πληροφοριών

Ζούμε στην εποχή των υπερβολικά πολλών περισπασμών, την περίοδο του υπερβολικού φόρτου πληροφοριών και η ζωή μας έχει γίνει αρκετά περίπλοκη θα έλεγε κανείς. Υπάρχει σχεδόν απροσπέλαστος αριθμός πληροφοριών γύρω μας, δεχόμαστε μπαράζ μηνυμάτων και ειδοποιήσεων, χωρίς όμως να έχουμε τον απαραίτητο χρόνο να τα “χωνέψουμε” και να αναπτύξουμε σχετικές σκέψεις και απόψεις. Η διάσπαση προσοχής συμβαίνει όχι μόνο όταν διαβάζουμε ένα βιβλίο, όταν βλέπουμε μία ταινία ή όταν δουλεύουμε, αλλά και όταν περνάμε χρόνο στα social media feeds, όταν αναζητάμε κάτι ή όταν βλέπουμε video online, κλπ. Η τάση αυτή τείνει να γίνει πιο έντονη λόγω του μοντέρνου “φόβου μην χάσουμε το τι συμβαίνει” (FOMO) και τη συνεχή μας ανάγκη να γνωρίζουμε το τι συμβαίνει γύρω μας. Το ξέσπασμα της COVID-19 επιδείνωσε την υπάρχουσα κατάσταση, καθώς ήταν η πρώτη (κι ευχόμαστε και τελευταία) επιδημία της γενιάς μας. Κι όλα αυτά, χωρίς να λαμβάνουμε υπόψη πως όλο και περισσότεροι άνθρωποι έχουν συνηθίσει να βλέπουν δύο οθόνες ταυτόχρονα, εννοώντας πως χρησιμοποιούν ταυτόχρονα και κάποια άλλη συσκευή ενώ παρακολουθούν τηλεόραση, κι αποκτούν κι άλλες τέτοιες συνήθειες που αποσπούν την προσοχή τους.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν ένα αρκετά μεγάλο εμπόδιο για κάθε marketer. Εάν κάποιος σας ρωτούσε, πόσες διαφημίσεις έχετε δει σήμερα, θα μπορούσατε να δώσετε κάποια απάντηση κατά προσέγγιση; Ακόμη κι αν κάνατε κάποια σημείωση κάθε φορά που βλέπατε ένα τηλεοπτικό σποτ, μία χορηγούμενη διαφήμιση στο Facebook & το Instagram, ή μια διαφημιστική πινακίδα στο δρόμο σας για τη δουλειά, κάποια στιγμή θα είχατε χάσει το μέτρημα, κι ίσως θα είχατε θορυβηθεί για τις “δόσεις” μάρκετινγκ που δέχεστε ημερησίως. Παρόλα αυτά, πόσες από αυτές είδατε πραγματικά και έγιναν κτήμα σας;

Astralon-attention-span

Διάρκεια Συγκέντρωσης

Θέτουμε αυτές τις ερωτήσεις, καθώς συστατικό της επιτυχίας ενός ή μίας marketer είναι το να μπορεί να αιχμαλωτίζει ουσιαστικά την προσοχή του κοινού και η δημιουργία ενός διεισδυτικού διαφημιστικού, το οποίο μετά θα μεταμορφώσει τον δέκτη σε καταναλωτή. Και η αλήθεια είναι ότι η προσοχή μας γίνεται όλο και περισσότερο αδύναμη. Σύμφωνα με μία έρευνα που διεξήχθη από τις Nielsen και Taboola, η διάρκεια της προσοχής μας έπεσε από τα 12 δευτερόλεπτα το 2000, στα μόλις 8 δευτερόλεπτα το 2018, δυσκολεύοντας τους διαφημιστές να επινοήσουν περιεχόμενο που κεντρίζει, περνώντας πολλές ώρες κάνοντας brainstorming. Σύμφωνα με μία ακόμη έρευνα που ολοκληρώθηκε από την Hubspot το 2016, το 91% των ανθρώπων πιστεύουν πως οι διαφημίσεις έχουν γίνει περισσότερο διεισδυτικές από όσο ήταν πριν από 2 ή 3 χρόνια, οδηγώντας τους στο να αποκτούν μία αμυντική στάση απέναντί τους.

Μετά από αυτά, δημιουργείται η ερώτηση: υπάρχουν διαφημίσεις που μας έχουν δημιουργήσει θυμό; Ας πάρουμε για παράδειγμα τα pop-ups. Αναζητώντας τις λέξεις “pop-up ads”, η πρώτη και η δεύτερη, κι ίσως και άλλες, σελίδες με τα αποτελέσματα της Google είναι γεμάτες με λύσεις για το πώς μπορούμε να τις μπλοκάρουμε και να τις αφαιρέσουμε. Από την άλλη, χρησιμοποιούνται τόσο συχνά γιατί λειτουργούν, καθώς έχουν μεγάλη αποδοτικότητα.

Δεν έχει έρθει ακόμη η μέρα της εξαφάνισης των διαφημίσεων

Με στόχο να υπογραμμίσουμε τα πραγματικά και αισιόδοξα αποτελέσματα των διαφημίσεων, συγκεντρώσαμε κάποια key points που μπορούν να ενδυναμώσουν τις διαφημίσεις σας και να διατηρήσουν την προσοχή του κοινού σας προσηλωμένη στο μήνυμά σας:

Περιεχόμενο
Δεν είναι κάποιο νέο ή μυστικό, αλλά συνεχίζει να αποτελεί το πιο σημαντικό βήμα για να προσεγγίσετε τον χρήστη και τον πιθανό καταναλωτή. Έρευνες έχουν δείξει πως το κοινό έχει μία θετική στάση απέναντι σε διαφημίσεις που έχουν έναν καλαίσθητο, ενημερωτικό ή συναισθηματικό χαρακτήρα. Όταν η διαφήμισή σας εμπεριέχει χρήσιμο ή ψυχαγωγικό περιεχόμενο, οι δέκτες δεν θα πατήσουν το skip, και πιθανώς θα τραβήξει την προσοχή τους σε δεύτερο χρόνο, κάνοντάς τους πιο ανοιχτούς στα μηνύματά σας. Επίσης, τα τελευταία χρόνια και κυρίως λόγω της πανδημίας, έχει παρατηρηθεί πως το live streaming περιεχόμενο, δηλαδή το Facebook, Instagram ή YouTube Live μαγνητίζει την προσοχή των χρηστών.

 Στόχος
Όταν χτίζετε την στρατηγική επικοινωνίας, σχηματίζετε τους key personas, με σκοπό να γνωρίζετε το κοινό σας. Πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν δημιουργείτε τις campaign σας, καθώς είναι πολύ πιο πιθανό να παρακολουθήσει με προσοχή τη διαφήμισή σας το κοινό σας, από κάποιον που δεν θα ενδιαφερόταν ποτέ να αγοράσει το προϊόν ή την υπηρεσία σας. Το τελευταίο επιβεβαιώνεται κι από το γεγονός, “πώς η κατανάλωση μακροσκελούς περιεχομένου αυξάνεται. Όταν οι άνθρωποί είναι επικεντρωμένοι σε κάτι που τους ενδιαφέρει, δύσκολα αποσπάται η προσοχή τους”.

Πλατφόρμα
Δεν είναι όλα τα κοινωνικά δίκτυα για όλα τα brand. Επιλέξτε την σωστή πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης και προσαρμόστε το περιεχόμενο του brand σας για αυτήν την συγκεκριμένη πλατφόρμα. Για παράδειγμα, το LinkedIn παρουσιάζει τη μεγαλύτερη διάρκεια προσοχής, κυρίως λόγω της φύσης του μέσου. Στην ίδια λογική, το περιεχόμενο που περιέχει βίντεο θα πρέπει να προσαρμόζεται αναλόγως με το μέσο στο οποίο ανεβαίνει. Πιο συγκεκριμένα, η Hubspot και πάλι προβάλλει έρευνα σχετικά με την καλύτερη διάρκεια βίντεο για κάθε πλατφόρμα, στην οποία αναφέρεται πως για το Instagram είναι τα 30 δευτερόλεπτα, για το Facebook τα 60, για το YouTube maximum τα 2 λεπτά. Επιπλέον, θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ημέρα και η ώρα που ανεβάζετε τις απλές αναρτήσεις σας, για παράδειγμα, οι αναρτήσεις του LinkedIn “πηγαίνουν” καλύτερα τις καθημερινές, και κυρίως τις εργάσιμες ώρες. Και τέλος, να έχετε πάντα στο νου σας την διάρκεια ζωής των αναρτήσεων σε κάθε μέσο:

Astralon-the attention infographic-01

 Συσκευή
Επιλέξτε την σωστή συσκευή για το brand σας και για κάθε εικαστικό που δημιουργείτε. Για παράδειγμα, έχει παρατηρηθεί πως στο Facebook, οι χρήστες desktop τείνουν να αφιερώνουν 2,5 δευτερόλεπτα σε κάθε κομμάτι περιεχομένου της πλατφόρμας, σε σύγκριση με τους χρήστες κινητών που δίνουν μόνο 1,7 δευτερόλεπτα, ενώ οι νεότερες ηλικίες αφιερώνουν ακόμη λιγότερο. Σκεφτείτε το φύλο, την ηλικία και τις συνήθειες του κοινού σας, ταυτόχρονα με τις συσκευές και τις οθόνες που χρησιμοποιούν για να συνδεθούν στο διαδίκτυο και προσαρμόστε το περιεχόμενό σας ώστε να είναι κατάλληλο για κάθε δίκτυο, και λιγότερο κουραστικό για τους πιθανούς σας πελάτες.

Συνοψίζοντας, εφόσον υπάρχουν εκεί έξω παθιασμένοι δημιουργοί, η μέρα της εξαφάνισης των διαφημίσεων θα αργήσει να έρθει. Ακόμη κι αν η διάρκεια της προσοχής μας μειώνεται και το multitasking μας και το multiviewing μας αυξάνονται, θα υπάρχουν πάντα διαφημίσεις που θα κλέβουν τις καρδιές και τα μυαλά μας, κάνοντάς μας πιστούς καταναλωτές αλλά και περήφανους marketers!

ΥΓ: Τώρα, επιστρέψτε στην αρχή του άρθρου, δείτε την εικόνα και αναζητήστε το icon του Spotify ανάμεσα σε τόσο θόρυβο!

astralon-icon-logo